Moeite met het vinden van de juiste woorden? Ik schrijf ze voor je.

Hanzehogeschool Groningen

Tekstschrijver voor Hanzehogeschool Groningen
hanze-ipad

Van wetenschap naar praktijk

Herschrijven van onderzoeksteksten – ‘Leg jij me maar eens uit waarom dit onderzoek zo belangrijk is.’

De Hanzehogeschool Groningen heeft een gloednieuwe website. Hierop zijn alle lectoraten, kenniscentra en lopende en afgeronde onderzoeken te vinden. Er zijn tientallen (inter)nationale onderzoeken waarin de Hanzehogeschool voorop loopt; bijzonder om dan te kunnen lezen wat ‘onze stad’ presteert.

Maar: onderzoekers vinden het lastig om hun werk te ‘vertalen’ naar een verhaal dat voor iedereen begrijpelijk is. Voor een onderzoeker zijn wetenschappelijke termen en details natuurlijk gesneden koek. Terwijl de gemiddelde gesprekspartner zich in vooral af zal vragen waar dit onderzoek precies goed voor is. Wat merk ik van dit onderzoek en hoe zijn de resultaten voor mij van belang? Wordt onze provincie er sterker door? What’s in it for me?

Wat is het belang van dit onderzoek voor mij, voor Groningen, voor Nederland?

De pagina’s op de vernieuwde website hadden een slimme indeling: onder de hoofdtekst staat een uitklapmenu waarin onder andere de onderzoeksvraag, doelstellingen, onderzoekslijnen en het maatschappelijke belang kort toegelicht worden.

Dit vormde de basis voor het vaste stramien voor de nieuwe teksten. Daar voegde ik nog twee technische richtlijnen aan toe: maximaal 150 woorden voor de hoofdtekst en 75 woorden voor de harmonica-teksten daaronder. Te lange teksten komen de leesbaarheid (en het ontwerp) namelijk niet ten goede. Verder: begrijpelijk schrijven en jargon vermijden of toelichten. Uiteindelijk moet iemand die dit leest, het eenvoudig kunnen navertellen.

In totaal zijn er 34 onderzoeksteksten herschreven. Deze verschijnen in de loop van 2017 op de website van de Hanzehogeschool.

  • Opleverdatum: december 2017
  • Diensten: herschrijven diverse onderzoeksteksten naar publieksvriendelijke verhalen
  • Opdrachtgever: Hanzehogeschool Groningen

RELATED PROJECTS