Er staan twee vrouwen voor het witte schilderij. Het hangt aan een witte muur. Ernaast een wit kaartje.
‘Goh,’ zegt de een.
‘Tja,’ knikt de ander.
Zonder woorden, blijft het een leeg vlak.
Zo is het ook met Google en de afbeeldingen op je website.

White Painting (1951) Muurverf op canvas, twee panelen. Foto: Robert Rauschenberg Foundation.
The White Paintings
In 1951 schildert Robert Rauschenberg een serie volledig witte schilderijen.
Je kunt je afvragen: wat is er te zien op een geheel wit schilderij?
De bedoeling van Rauschenberg was de kunst terug te brengen naar de meest simpele vorm. Wie lang genoeg kijkt, ontdekt meer. Stofjes. Schaduwen. Oneffenheden in het canvas.
En voor je het weet dwalen je gedachten af.
Naar een ei dat wit, ovaal en kakelvers uit het kipje rolt.
Naar de wasdroger waarmee Marty 8 miljoen dollar witwast voor het Mexicaanse drugskartel.
Naar het witte overhemd dat vader droeg bij ome Wim z’n crematie en dat vlam vatte door een onhandig neergezet theelichtje, waarna tante Syl riep dat één crematie op een dag voldoende was.

Google ziet dat allemaal niet
Die gaat niet zelf speculeren wat er op de afbeelding staat. Ben jij mal. Google heeft belangrijkere taken. Ervoor zorgen dat de juiste mensen, op de juiste webpagina’s belanden bijvoorbeeld.
Die twee dames bijvoorbeeld. Die zoeken nog een volgend uitstapje. Grote kans dat ze gaan googelen met ‘kunst Groningen’. Bovenaan in de zoekresultaten verschijnt the usual suspect: het Groninger Museum.
Precies wat je van een zoekmachine verwacht.
Maar jij organiseert een fietsroute op het Groningse Hoogeland, langs eigenzinnig knauwende kunstenaars met ateliers in dorpen als Onderdendam, Westeremden en Uithuizermeeden. Je hebt een klein budget, een eenvoudige site, maar een kunstroute die perfect is voor twee vrouwen die graag over kunst willen praten.
Je weet: op naamsbekendheid ga je het niet winnen van een Groninger Museum. Maar je kunt wel de strijd aanbinden op online vindbaarheid. Dan tellen jouw afbeeldingen zéker mee.
En dat betekent afscheid nemen van IMG_9382.jpg of scan_final_def_def2.png.
Waarom wil je dat Google je afbeeldingen kan lezen?
- Google ziet jouw pagina als completer, rijker én toegankelijker voor mensen met een screenreader.
- De woorden bij de afbeelding versterken je belangrijkste zoekwoorden.
- Je scoort hoger in de zoekresultaten én opent een extra ingang via Google Afbeeldingen.

Een foto zegt meer dan duizend woorden
Een foto heeft woorden nodig
Stappenplan SEO voor afbeeldingen
Voorbereiding: jouw artikel over de kunstroute te fiets over het Groningse Hoogeland staat al in het cms. Je hebt een heldere alinea-opbouw. Doordachte headings en meta description. En zoekwoorden op de juiste plekken, en in de juiste variaties, in je tekst. Kortom: je basis-SEO is op orde.
1. Plaats
Bepaal bij welke alinea je welke afbeelding plaatst. Plaats de afbeeldingen in relevante context met ondersteunende tekst eromheen. De zoekmachine kijkt naar de koppen en andere tekst rondom de afbeelding om de afbeelding.

Voorbeeld: Bij de alinea met de kop ‘Kunstroute dag 2: museum Helmantel’ plaats je foto IMG_79.
2. Bestandsnaam
Je geeft deze afbeelding een beschrijvende bestandsnaam die past bij de alinea. Niet te moeilijk denken, gewoon een duidelijke, beschrijvende bestandsnaam waarin al enkele relevante zoekwoorden staan. Wat dacht je van: fietsers kunstroute museum Henk Helmantel.jpg.

Voorbeeld van een bestandsnaam: Je past de bestandsnaam IMG_79 aan naar fietsers kunstroute Groningen Hoogeland.jpg.
3. Alt-tekst
Wanneer je de afbeelding in je cms uploadt, voeg je de alt-tekst toe. De alt-tekst is belangrijk: deze wordt voorgelezen door schermlezers en gebruikt door Google om de afbeelding te ‘lezen’. Houd ook deze kort, beschrijvend en relevant. Een afbeelding met alt-tekst als Fietsers op de kunstroute in Groningen maakt duidelijk dat deze afbeelding over fietsen, kunst en Groningen gaat. Je kunt zelf nog specifieker zijn door te zeggen Fietsers op de kunstroute in Groningen onderweg naar het museum van Henk Helmantel.

Voorbeeld van een alt-tekst als je een kunstroute hebt op het Hoogeland in Groningen: Fietsers op kunstroute het Hoogeland, Groningen.
Optioneel: de afbeelding title (het title-attribuut in HTML). Deze draagt niet bij aan zoekmachineoptimalisatie, maar aan toegankelijkheid. Een title-tag wordt zichtbaar als je met je muis over een afbeelding zweeft.
4. Bijschrift
Optioneel voeg je ook nog een bijschrift toe aan de afbeelding. Deze lezen de bezoekers van je website alsof het een onderdeel van je artikel is, dus zorg voor een vlot leesbare zin. Vermijd in bijschriften een opeenstapeling van overduidelijke zoekwoorden – .
Voorbeeld van een bijschrift: Op dag 2 van de kunstroute bezoek je het museum van schilder Henk Helmantel.
Jij wilt gevonden worden
Door Google. Door kunstliefhebbers – of wat jouw business ook maar is. Dus geef je afbeeldingen woorden – niet alleen voor de algoritmes, ook voor de mensen die ze willen begrijpen. Dat hoeft geen poëzie te zijn, maar wel een naam. En een paar woorden die iets zeggen over wat je laat zien. Want zonder, blijft zelfs het mooiste schilderij voor Google gewoon … niks.
Het driedaagse fietsarrangement langs kunstenaars, ateliers en erfgoed in Noord-Groningen dat ik in dit blog als voorbeeld gebruik, is Sterren op het Hoogeland.