Blog van een tekstschrijver

Mijn zoon krijgt nooit een broertje of een zusje
‘Hoe was Athene?’ Ze haalt haar baby van de borst. ‘Leuk’, zeg ik. Maar veel meer dan de Akropolis heb ik niet gezien. Bij elke stap die ik zette, voelde

Over situationele context en hoe je dat als copywriter gebruikt (of: het cheerleader-effect in copy)
‘Als ik tussen mijn vrienden sta, ben ik nóg aantrekkelijker’, zegt hij. Ik knik enthousiast. Hij heeft leuke vrienden. ‘Dat heet het cheerleader-effect. Het is wetenschappelijk bewezen. Iemand is knapper

Ja, die heb ik zelf gemaakt
‘Heb je die zelf gemaakt?’ vraagt hij. ‘Jaaah’, zucht ik. ‘Nou, lekkere reclame zeg. Als tekstschrijver ik vindt met -dt schrijven.’ Ja, natuurlijk kan ik wel door de grond zakken.

Het is geen break-up, maar een ‘pauze’
‘Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij.’ Tuurlijk. Bespaar me de mooie praatjes. Het ligt altíjd aan de ander. ‘Je bent de leukste, de knapste, de liefste… maar

Wat te doen bij een aardbeving
Laten we vooropstellen dat er twee typen mensen zijn: diegenen die Bear Grylls-stijl in volle overlevingsmodus schieten en de het-zal-zo’n-vaart-niet-lopen-mensen. Ik weet inmiddels dat De Man en ik die twee

Wie ben ik
Het was altijd Bill die overeind bleef op het speelbord van Wie ben ik. Of is dat alleen maar zo in mijn herinneringen? Bill had het maar makkelijk. Hij wist

Jeukwoorden, vaagtaal en ander tenenkrommend woordgebruik in 2017
Een continue dialoog aangaan met stakeholders is nodig om stappen te zetten in het proces. Tenslotte wil je ieder optimaal begeleiden in hun costumer journey. Het uitrollen van agile werken

SEO: vergeet de afbeeldingen niet
Het is belangrijk om tijd te investeren in het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Zoekwoorden op de juiste plaats, goede links en de juiste headings, titles en meta descriptions.

Nog zo’n leuke: prijs-kwaliteitverhouding
Daar gaan we weer… Is het nu prijskwaliteitverhouding… Of prijs/kwaliteit verhouding… of toch prijskwaliteit verhouding? Met een streepje en geen spatie Houd maar op. Dit woord heb ik nu al

SEO-webteksten schrijf je voor je bezoekers (2)
Nogmaals, de teksten op je website staan er om de bezoekers te informeren en te overtuigen. Ze moeten helder zijn, goed leesbaar, aandacht vasthouden. Om dit te bereiken richt je

SEO-teksten schrijf je voor je bezoekers (1)
Je hebt een nieuwe website. Een prachtig staaltje webdesign waar je vierkant achter staat, net als achter je product of dienst. Nu nog die overtuigende, heldere en zoekmachinevriendelijke teksten. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Doelgroepgericht schrijven: u of jij?
De kern van doelgroepgericht communiceren is nadenken en afwegen via welke kanalen, met welke boodschap en in welke woorden je een doelgroep aanspreekt. Een terugkerende vraag – die ik aan opdrachtgevers stel,