Het is druk in het smalle café. Ze zitten tegenover elkaar aan één van de tafeltjes. Hij praat met een luide stem. De mojito voor zich nog onaangeroerd. Zij zit wat gebogen en frunnikt aan het voetje van haar lege wijnglas.
‘Maar genoeg over mij’, roept hij. ‘Laten we het over jou hebben...’
Ze gaat wat rechterop zitten. Even lichten haar ogen op.
‘… wat vind jou nou van mij?’
Dit is typisch date-leed.
Ik moest er aan denken toen ik gisteren door m’n LinkedIn-feed scrollde.
Er wordt nogal veel eenzijdig gezonden.
Interessant, dat je een mega-fantastisch AI-systeem hebt opgeleverd.
Mooi hoor, dat je miljoenen manifesteert.
Gedurfd, dat je kantoor circulair is want #impactmaken (lees: tweedehands bureaustoelen).
En dan de reacties daaronder: ‘Wauw! Hier de url naar een blog dat ik erover schreef’.
Ja maar, kun je nu zeggen, LinkedIn ís toch ook een platform om klandizie op binnen te halen? Dan is het logisch dat iedereen zijn prijswinnende zakelijke meloenen hier etaleert.
Tja.
Zou jij terugbellen naar iemand die alleen maar over zichzelf praat?
Nou dan.
Hoe je dan wél schrijft op LinkedIn?
Beschouw je LinkedIn-post eens als de openingszet van een date. Toon interesse in de ander, voor je iets schrijft.
Verplaats je in de ander: hoe wordt die beter van jouw post?
Vertel iets persoonlijks, zodat de ander jou beter leert kennen.
Vráág iets.
De date in het café duurde één wijntje lang. Zij betaalde de rekening. Vijftien euro lichter en een ervaring rijker appte ik mijn vriendinnen: Wat ik nu heb meegemaakt! #DATELEED
