• [E-mail] Hoi Kirsten, zou jij – het wordt bijna traditie – een verslag willen schrijven tijdens de avondlezing van Krachtstof?
Tijdens het festival voor cultuureducatie zit ik in de zaal mee te schrijven. Met een verslag na afloop van het festival, houd je het vuur warm: het is de nabrander van festivalinspiratie, inhoud en gevoel.
Ideeën blijven circuleren, ook bij wie er niet bij kon zijn. Voor het festival is het een geheugensteun én een manier om scherper te zien wat er is neergezet. En voor partners, makers en bezoekers is het een blijvende uitnodiging om mee te blijven denken en bouwen aan wat Krachtstof wil zijn.
Alle verslagen zijn online terug te lezen. Onder andere in Dossier Krachtstof en Dossier Creativiteit.
Marcel van Herpen / Cultuur is een hele kunst
Over het belang van speelruimte in het onderwijs. ‘Observeer meer, oordeel minder en speel vaker mee.’ Zelf stond Van Herpen aan de basis van het ervaringsgericht onderwijs in Nederland. Zijn drijfveer: het onderwijs vormgeven vanuit ervaring, verwondering en spel.
Minchenu Maduro / Verbeeldingskracht en verhalen om leerlingen te bewegen
Minchenu over haar schooltijd: ‘Ik bedacht dan dat iedereen make-up mee zou nemen om ons tijdens de les op te maken. Dus de docent draait zich op een gegeven moment om van het schoolbord en ziet al die spiegeltjes. Behalve bij mij – ik zat gewoon expres onnozel te kijken. En zij loopt naar me toe en zegt: “Wat ben jij een intelligente meid. Jij wordt later vast leraar.”’
Waarom Minchenu dit deelt?
‘We werken met kinderen die uitdagend gedrag vertonen, maar we weten niet wat er in hun hart leeft. Juist daarom is de kracht van verbeelding zo ontzettend belangrijk in het onderwijsberoep. De onverwachte reactie van mijn leraar veranderde iets bij mij. Ik ging rechterop zitten. En ik ging me intelligenter gedragen. Voor de docent.’
Claire Boonstra / Anders kijken naar ons onderwijs
‘Met de kennis en inzichten van vandaag zouden we nooit uitkomen op ons huidige onderwijssysteem.’ Welk verhaal over onderwijs en ontwikkeling vertellen wij onszelf al sinds jaar en dag? En klopt dat verhaal nog wel?
Filmeducatie in cultuuronderwijs: 6 Big Film Ideas
Is film méér dan bewegende beelden? Zeker. Film is een taal. En filmeducatie leert ons – en onze leerlingen – die taal te spreken. ‘Filmeducatie levert een rijkdom aan inzichten op over kunst en cultuur, de maatschappij, de geschiedenis en de leerling zelf. Daardoor zet en ziet de leerling de wereld en zichzelf in een breder en rijker perspectief.
Tekst voor idealen en ideeën – voor wie iets wil betekenen in een betere wereld, kunst of cultuur • Groningen • KvK 50994956 • BTW NL001435304B21 • Algemene voorwaarden • Privacy & cookies