Interviews
Freelance marketing

Interviews

Een goed verhaal komt niet uit de lucht vallen. Toch is het vaak dichterbij dan je denkt. De mooiste inzichten en eerlijkste woorden komen van de mensen om je heen.

Ik vat hun woorden samen in een persoonlijk verhaal plus een goede foto.

Het interview

Opdrachtgevers, klanten, partners of deelnemers hebben een eigen verhaal te vertellen. Dit haal ik naar boven in een persoonlijk gesprek. Met een heldere briefing van jou als opdrachtgever bepaal ik het belangrijkste doel van de tekst en de eventuele bijzonderheden waar ik op toe kan spitsen.

Met interviews laat je zien wat mensen écht beweegt

Hartstikke leuk hoor, dat A product X dagelijks gebruikt en er erg blij mee is. Maar waarom kocht A het eigenlijk? Hoe is het leven van A makkelijker geworden, of leuker? Wat is het precies dat haar blij maakt? Hoe concreter, hoe beter en geloofwaardiger.

Voor de Rijksuniversiteit Groningen interview ik studenten van diverse faculteiten. Neem studente Irina. Waarom koos zij voor deze masterstudie? Wat is er zo uitdagend aan? En welke tips heeft Irina voor aankomende masterstudenten? Laten we wel wezen, een studie kiezen is nog best spannend. Het liefst lees je dan over de ervaring van leeftijdgenoten die deze keuze al hebben gemaakt.

De juiste vragen stellen

Welke vragen stel je? Hoe kom je tot de kern? Hoe houd je het interview levendig en schrijf je het tot een aansprekend artikel? Het gesprek voeden, de juiste vragen stellen en zo tot de kern van het verhaal komen. De mensen die ik spreek, hebben allemaal een eigen verhaal. Soms leidt dat tot verrassende gesprekken. En als je het persoonlijk houdt in het artikel, lijken de verhalen echt tot leven te komen. Dat is zo mooi aan een goed interview. Dan krijg je verhalen van echte mensen waarin anderen zich ook weer herkennen.

Dus schrijf ik interviews uit tot persoonlijke verhalen

Want dat is echt. Herkenbaar. Geen jargon. Geen mooipraterij. Wel een sterk artikel met eerlijke quotes en inzichten van de geïnterviewde.

Artikel voor magazine

Soms is het interview de basis van een artikel in een magazine. Soms ligt de basis van het artikel er al, maar wil je deze aanvullen met quotes van deskundigen.

Soms heb je aan enkele alinea’s genoeg, omdat het als online klantbeoordeling gebruikt wordt. Het fijne is dat je een uitgebreid artikel altijd op meer manieren kan gebruiken. Door het te delen in de nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of quotes ervan te gebruiken op social media of als een testimonial op de website.

Marketingcommunicatie wordt sterker met interviews:

Zoek jij een freelance tekstschrijver voor een interview?

Ik ga graag voor je op pad en schakel een fotograaf in voor de bijbehorende foto

Nieuwsbrief