Bezoekadres:
De Puddingfabriek
Viaductstraat 3-3
9725 BG Groningen

06 – 43026254
kirsten [apenstaartje] bureaukurk.nl

Seo webteksten

SEO-websiteteksten

Zoekmachineoptimalisatie staat of valt met de teksten op je website. Zal ik je een geheimpje verklappen? Een goede SEO-tekst schrijf je altijd eerst voor je bezoekers, en daarna pas voor Google.  

Want hoe relevanter de teksten zijn voor bezoekers, hoe hoger de website eindigt in de zoekresultaten. Google gelooft namelijk in een uitstekende klantenservice. Net als ik.

Hoger in Google’s zoekresultaten

Klinkt het gek als ik zeg dat bij goede, zoekmachinevriendelijke teksten de bezoekers centraal staan? Laat ik het dan zo stellen. Google is van de allerbeste klantenservice. Denk jij dat je Google kan verleiden met het eindeloos herhalen van zoektermen (keywords) in zoveel mogelijk varianten? Geen haar op Googles hoofd die eraan denkt om bezoekers naar een website vol onzin te sturen.

Hoe scoor je met SEO?

Relevantie. Dat is het toverwoord. Alle teksten die ik schrijf voor online media, optimaliseer ik. Voor de bezoeker door me in hem of haar te verplaatsen en begrijpelijke, korte tekstblokken en alinea’s te schrijven. Voor de zoekmachine door slimme plaatsing van zoektermen in de teksten van de website – zowel op het scherm dat de bezoeker ziet, als achter het scherm dat voor hem onzichtbaar blijft. Deze ‘achterkant’ leest Google namelijk ook en is dus wel degelijk van belang.

Googelt iemand met termen die ook voorkomen op jouw website? Hoe beter de teksten overeenkomen met de zoekopdracht, hoe groter de kans dat jouw website als suggestie naar voren komt. Google gebruikt de teksten op een webpagina om te bepalen waar deze pagina over gaat. Niet alleen de woorden aan de voorkant van de website, maar ook die aan de achterkant leest hij. Sommige woorden op bepaalde plaatsen herkent Google als extra belangrijk – en daar houd ik als tekstschrijver weer rekening mee.

SEO draait om kwaliteit en niet om kwantiteit

Een korte tekst kan beter scoren dan lange teksten met tientallen herhalingen van zoektermen. Want zeg nou zelf: jij wilt toch ook niet door allerlei vervelende, niet-leesbare teksten ploegen om te vinden wat je zoekt? Dan haak je snel af. Als Google dat merkt, gaat er een belletje rinkelen op het hoofdkantoor – misleiding! – en dat levert minpunten op. Ga dan liever voor de pluspunten en scoor met heldere teksten, goede tussenkoppen en overtuigende inhoud.

SEO-teksten schrijven

Zoekmachinegeoptimaliseerde teksten zijn dus de beste vriendjes van de lezer. Als copywriter verdiep ik me in een bedrijf, product of dienst: wat zijn de voordelen waar een klant écht wat aan heeft? En ik verplaats me in de potentiële klant: wat zoekt of wil hij en welke zoekopdrachten gebruikt hij daarvoor? Al deze uiteenlopende zoektermen en zoekzinnen vormen een belangrijke basis voor de teksten van de website.

Zo pak ik het aan

Het verbeteren van de vindbaarheid van je website begint met een logische paginastructuur. De juiste informatie moet op de juiste plek staan. Voor elke pagina krijg je heldere teksten met de keywords op de juiste plekken en een optimale vormgeving van de teksten – titels, koppen, opsommingen, belangrijke woorden en interne links. Ik lever het allemaal duidelijk aan. Daarnaast krijgt de webbouwer van mij ook tekst voor de technische title tags en meta descriptions.

De voordelen van professionele webteksten:

  • Hoger in Google
  • Relevante bezoeken
  • Heldere teksten
  • Stijlvol visitekaartje

Zoek jij een freelance SEO-tekstschrijver voor je website?

Ik doe het vooronderzoek en vertaal jouw verhaal naar een optimaal vindbare websitetekst.