Bezoekadres:
De Puddingfabriek
Viaductstraat 3-3
9725 BG Groningen

06 – 43026254
kirsten [apenstaartje] bureaukurk.nl

Een continue dialoog aangaan met stakeholders is nodig om stappen te zetten in het proces. Tenslotte wil je ieder optimaal begeleiden in hun costumer journey. Het uitrollen van agile werken is daarbij een belangrijke stap. 

De eerste keer dat ik over jeukwoorden las, was in een van de columns van Japke-d. Bouma in de NRC. Als zelfbenoemde kantooramazone bestrijdt zij nietszeggende taal die vooral uitgeslagen wordt in business meetings, scrums en de Nederlandse politiek. Niet bekend met haar columns? Lees dan dit pareltje eens, waarin zij de jeukwoorden van 2016 onder de loep neemt. Eigenlijk is ‘jeukwoorden’ een ander woord voor termen die thuishoren in de bullshit bingo. (Over omdenken – nog zo’n jeukwoord? – gesproken, zo maak je een verschrikkelijke vergadering een stuk draaglijker.)

Het gevaar van jeukwoorden

Het zijn vaak ‘lege’ woorden die een lezer niet zoveel zeggen. Een inleiding als hierboven kun je tien keer lezen, maar dan nog zegt het niets concreets. Het schept verwarring. Maakt dat mensen niet meer verder willen lezen. Het kan er zelfs toe leiden dat er een kloof ontstaat. Denk maar eens aan de politici die (wellicht bewust) vaag blijven in hun beloftes aan inwoners.

De top 10 van jeukwoorden in 2017

De Nederlandse beroepsvereniging voor communicatieprofessionals Logeion bracht in januari 2018 de top 10 van jeukwoorden van het afgelopen jaar uit. Toch leuk, communicatieprofessionals die het taalgebruik in de branche eens kritisch onder de loep nemen. Deze uitkomsten werden door schrijfster en columnist Japke-d. Bouma gepresenteerd op het Logeion-congres:

  1. Agile
  2. Purpose, content en input
  3. Verbinden
  4. Co-creatie
  5. Stip op de horizon
  6. Iets tegen iemand aanhouden
  7. Customer journey
  8. Transformatie, transitie en innovatie
  9. Stappen zetten
  10. De buitenwereld naar binnen halen

Vooraf bespreekt Japke-d. deze top 10 met de directeur van de beroepsvereniging. Haar column daarover wil ik jullie niet onthouden. ‘Als er érgens veel jargon gebruikt wordt, is het wel onder communicatietypes, dus ik voelde me een beetje een kalkoen die komt spreken op een congres voor kalkoenslagers.’

Wie zonder zonde is…

Tot mijn grote schrik komt storytelling ook in het rijtje voor van Japke-d. voor. Ik durf ook niet te beweren dat ik nooit vage taal heb gebruikt in teksten voor opdrachtgevers – al doende leert men. Ik gooi het voor nu maar even op eigenzinnigheid. Dat is voor een tekstschrijver wel gepast. 😉

Leestips:

Ga lekker zélf in je kracht staan – de ergste clichés op kantoor van Japke-d. Bouma (2017)

Uitrollen is het nieuwe doorpakken van Japke-d. Bouma (2016)

(Survival)gids voor de Kantoorjungle van Japke-d. Bouma (2015)

 

Freelance copywriter, contentmarketeer en tot over mijn oren in Communicatie. Ik schrijf logischerwijs wat af. Je maakt me blij met toffe, creatieve projecten. Ik luister af en toe ook, bij voorkeur naar goede muziek.

post a comment