SEO teksten schrijf je voor je bezoeker

SEO-teksten schrijf je voor je bezoekers (1)

Je hebt een nieuwe website. Een prachtig staaltje webdesign waar je vierkant achter staat, net als achter je product of dienst. Nu nog die overtuigende, heldere en zoekmachinevriendelijke teksten.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is belangrijk. Heus. Maar is het niet nóg belangrijker dat je bezoeker je teksten graag leest?

Ik houd eigenlijk meer van mooie tekst, dan van teksten die overduidelijk en zonder rekening te houden met de bezoeker overmatig geoptimaliseerd zijn. Hier een viertal frustrerende SEO ‘optimalisaties’ op een rijtje.

  • Eindeloos herhalen van keywords
    ‘Hoe meer ik mijn keywords herhaal, hoe beter Google me indexeert’. Fout. Google is niet gek en laat zich niet blindelings leiden door het eindeloos herhalen van een keyword. Bovendien, en dat vergeet de schrijver dan, ergert de bezoeker zich kapot aan deze schrijfstijl.
  • Expres fout spellen van keywords
    In één tekst drie versies van één woord tegenkomen. De ene keer met -, de andere keer zonder, de derde keer los van elkaar. Het komt voor, ook met verwisselen van letters. Want, de gedachte is dat ook mensen die het zoekwoord verkeerd intypen op Google, dan de website vinden. Maar het tast je geloofwaardigheid ook aan. Vraag je eens af of potentiële afnemers zullen afhaken omdat jij tikfouten op je website hebt.
  • Grote lappen tekst
    ‘Hoe meer tekst, hoe beter.’ Natuurlijk moet je je product goed toelichten. Wellicht heb je nog tips en extra informatie die je je bezoekers niet wilt onthouden. Bezoekers van een website scannen de teksten snel. Staat het ze niet aan, vinden ze het te veel of vinden ze niet direct wat ze zoeken dan klikken ze zo weer weg. Houd teksten dus kort, in omgekeerde piramidestructuur (belangrijkste eerst). Geef elk onderwerp een eigen pagina. Een duidelijke site- en paginastructuur doen de rest.
  • Hele alinea’s in H1
    Headings zijn bedoeld voor de titels en geven de keywords extra gewicht mee. Een hele alinea opmaken in H1 schiet toch echt het doel voorbij. Kies dus een sterke titel die de belangrijkste keywords bevat en die de lezer in een oogopslag duidelijk maakt waar de tekst over gaat.

SEO schrijven is schrijven voor de bezoeker, is mijn overtuiging.

Verplaats je in hen, wat willen zij lezen en hoe willen zij toegesproken worden? De toepassingen voor SEO zijn natuurlijk belangrijk om gevonden te worden door de zoekmachines, maar zet ze weloverwogen in.

Nog SEO-ergernissen die ik niet heb genoemd, of misschien een andere toevoeging? Laat dan een reactie achter.

blijf op de hoogte

ook tekstschrijvers maken fouten - spelling en grammatica

Kirsten Sikkema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief