SEO teksten schrijf je voor je bezoeker

SEO-webteksten schrijf je voor je bezoekers (2)

Nogmaals, de teksten op je website staan er om de bezoekers te informeren en te overtuigen. Ze moeten helder zijn, goed leesbaar, aandacht vasthouden. Om dit te bereiken richt je ze op je doelgroep en hun kennis en behoeften. Daarna komt SEO – zoekmachine-optimalisatie – om de hoek kijken. Zelf houd ik de volgende punten aan als ik teksten schrijf voor websites.

Schrijf voor je bezoekers

Prettig leesbaar, overtuigend, begrijpelijk en natuurlijk correct. Spelfouten en stijlfouten ondermijnen je professionaliteit en betrouwbaarheid. Ook het eindeloos herhalen van keywords (‘voor de zoekmachine’) is niet nodig: bezoekers haken af en voor je vindbaarheid is het voldoende om subtiel te blijven.

Een pagina, een onderwerp

Wil je je website overzichtelijk en geordend houden, dan beperk je de informatie op elke pagina zoveel mogelijk tot één afgebakend onderwerp. Te veel informatie en door elkaar lopende onderwerpen maken het er voor de bezoeker niet gemakkelijker op om te vinden wat hij/zij zoekt.

Bondig en belangrijkste info eerst

Omdat lezen op het internet vluchtig is en bezoekers snel doorklikken (naar de concurrent) zodra ze niet vinden wat ze zoeken, is het belangrijk bondig te blijven. Korte alinea’s. Zinnen niet te lang maken en zorgen dat je de tekst begint met de belangrijkste informatie.

Denk ook aan duidelijke call to action om mee af te sluiten.

Titels en tussenkoppen verdienen ook aandacht

Een pakkende titel is mooi, maar zorg ook dat de titel informatief is en de bezoeker direct ziet wat gaat volgen. Maak de titel aan in heading 1: <h1> Titel </h1> zodat Google deze keywords meer gewicht toekent. Tussenkopjes maak je op in h2 en h3. Tussenkoppen zorgen ervoor dat de tekst goed scanbaar is, erg belangrijk voor je bezoekers en hun vluchtige leesgedrag.

Vergeet de unieke meta tag descriptions niet

Wanneer potentiële klanten via Google zoeken, laat Google bij de zoekresultaten de titel, een korte omschrijving en een link zien naar de webpagina. Voor deze korte omschrijving maakt Google vaak gebruik van de meta tag description die je elke pagina kan geven. Zorg er dus voor dat de meta tag description overtuigend is, met ook hierin de keywords van de betreffende pagina verwerkt. Elke pagina zou idealiter een unieke meta tag description hebben.

URL.nl/leesbaar-maken-voor-je-bezoekers

De pagina’s van je website krijgen allemaal een automatische url. Maar je kunt ze ook aanpassen. Want wat heb je aan een url die bestaat uit een reeks cijfers? Een leesbare url die keywords bevat en daardoor behoorlijk gebruiksvriendelijker is, maakt in één oogopslag duidelijk waar de link naar toe leidt.

Opmaak

  • Gebruik opsommingstekens;
  • Zorg voor korte tekstblokken;
  • Belangrijke keywords maak je vet of cursief;
  • Lettertype niet te klein;
  • Geen gekleurde letters op gekleurde achtergrond.

Conclusie

Heldere, foutloze teksten schrijven die to-the-point zijn en doelgroepgericht. En dan ook nog rekening houden met de zoekmachines. Het schrijven van effectieve SEO-webtekst is een vak apart. Heb jij een website waarbij je hulp kunt gebruiken met de teksten? Voor advies en een gratis SEO-tekstscan kun je altijd mailen naar kirsten@bureaukurk.nl.

blijf op de hoogte

ook tekstschrijvers maken fouten - spelling en grammatica

Kirsten Sikkema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief